Fél Börzsöny Vulkántúra, és egy kis kráter mászás

2022. január 26.

Szeretett hegységem ismét meglehetősen zord arcát mutatta december 11-én. Bár az időjárás nem volt kifejezetten hideg, talán pont ez nehezítette tovább a Vulkántúrára vállalkozó elszántakat, hiszen a porhó enyhén megolvadva tapad csak igazán. Korábban még sohasem tapasztaltam olyat, hogy a csúszásgátló aljára golyószerűen rátapadt hógömbön billegve tudjak csak haladni, de hát, mint ahogyan az egyik túratárstól is hallottam, volt itt útközben minden, amire korábban nem is számított… Hatodik Börzsöny Vulkántúrám volt, amin elindultam, és első, amin végül sajnos ki kellett, hogy száljak a Fekete-völgyi Panziónál.

Persze sajnáltam, hogy most csak eddig jutottunk, mert kedvenc teljesítménytúrám, és a hozzáállásom mindig a végsőkig való küzdelem, de korántsem érzem magam vesztesnek. A téli Börzsöny gyönyörű, ahogyan a helyenként 20-25 cm-es hó torlaszokat képez a fák törzse körül, és a csípős szél fehér „szalagokat” fest a szürke oldalukra. Bár a panoráma sajnos ezúttal elmaradt, a sűrű köd sejtelmes fátylat vont mindenre.

Nagyon sokat tanultam a kaldera peremén megtett 17 km-es út alatt, jó tapasztalás volt, és ami talán a legfontosabb: igazi motiváció. Ugyanis az utóbbi időben, egyéb okok miatt kicsit kevesebb időm maradt az edzésre, a futásban is elvesztettem azt a plusz lelkesedést, ami fűtött idáig, hogy mindig hosszabb és hosszabb távokat, versenyeket teljesítsek. A Börzsöny tegnap egy kemény lökéssel visszaadta ezt, visszaadta a futásba vetett motivációmat. Hiszen minden fizikai megmérettetésnek az alapja a futás, azzal lehet legjobban növelni az állóképességet. Így ezennel kijelentem, hogy újra igyekszem majd minél többet futni, legfőképpen egyetlen nagy célért, a jövő évi sikeres Vulkántúra teljesítéséért. Mert korántsem szegte kedvemet az idei Vulkántúra, inkább még nagyobb tisztelettel, alázattal és szeretettel fordulok a kedvenc hegységem felé és már most várom, hogy minél előbb viszont láthassam. További tanulság volt, hogy a fizikai erőnléten és a nehezített terepen kívül minden aprónak tűnő történés is teljesen megfordíthatja a túra kimenetelét.

Ilyen volt az is, hogy a két túrabotom közül az egyik eltört még az indulás során, ráadásul a Hiúz ház után pár méterrel felvett csúszásgátlóm is megadta magát a bal lábamon. Egyszerűen elöregedett a gumi rész (mondjuk ez több mint öt év használat után elfogadható már) és leszakadt a lánc róla. Az új, módosított zöld sáv jelzésen ennek később igencsak éreztem a hiányát. A Sas út neve úgy gondolom minden „vulkánosnak” mélyen beleégett az emlékezetébe, ugyanis tiszta időben gyönyörű a panoráma, és különlegesek az útközben látható sziklaformák. De őszintén, most egyiket sem tudtuk élvezni a keskeny ösvényen, esve-kelve, csúszkálva. A végén a mélybe zuhanó, meredek út szinte életveszélyesnek mondható így télen. Minimum egy óra plusz idő szükséges a rövidebb szakasz leküzdéséhez, mint a régi, széles földúton haladó nyomvonalnak. Nagyon sok időt vesztettünk mire leértünk a Vilatihoz (akkor még nem tudva a sok kiszálló miatti plusz egy óra szintidőről) mérlegeltük a dolog és arra jutottunk, hogy nem érnénk el már időben a Salgóvárat, Magyar-völgyet. Ugyanakkor azt is tudtuk, hogy innen a kiszállás nem egyszerű, gyakorlatilag három-négyszeri átszállással sem lehet visszajutni Királyrétre, ezért előkerestem gyorsan egy térképet és igyekeztem felidézni minden emléket a környékbeli turistautak meredekségéről, hosszáról… Ismét kamatoztathattam „Börzsöny- mániámat” és azt, hogy hosszú órákat szoktam otthon is pihenésképpen útvonalak tervezgetésével tölteni. A tapasztalatok alapján végül megszületett a döntés, irány végig a Fekete-völgy, aztán a Halyagos kulcsosház a kék kereszten, és onnan fel a Rakodó. Ezzel a kaldera körüli túra, kalderát átszelő túrává változott. A Csarna-völgy az egyik legszebb hely a számomra, így a fényképek erről a szakaszról sem maradtak el. A túra végén már fejlámpa fényében tapostuk az alig kijárt, mély havat. A leszálló ködben és sötétben egyre csak meresztettem a szememet, mikor látok meg végre valami ismerős támpontot, ami jelzi, hogy nincs már messze a Nagy-Hideg-hegy és Csóványos közti nyereg. Hatalmas lendületet adott, amikor végre megpillantottam az NHH kissé viharvert, északi sípályáját, és tudtam már nem kell sokat mászni felfelé.

Bár a Rakodóhoz felérve még az óriás fakeresztet sem láttuk a sűrűn gomolygó ködben és hószállingózásban, azonban könnyen rátaláltunk a csúcs alatt elhaladó sífutóútra és onnan a lefelé igyekvő fejlámpák alapján a piros sávra. Itt újra becsatlakoztunk a Vulkántúra útvonalába és a Magas-Taxi turistaház érintésével lesétáltunk Királyrétre. Módosított körünk végül 32 kilométeresre sikeredett, 1600 méter szinttel, ami úgy érzem, annak ellenére, hogy idén nem mentünk végig a teljes útvonalon, így is szép teljesítmény. Különösen figyelembe véve a kemény útviszonyokat.

Büszke vagyok rá, és ma saját bőrömön is tapasztalhattam, hogy a Börzsöny nem viccel! A Vulkántúra szépsége többek között ebben is rejlik, ugyanis ha mindig, mindenki könnyen teljesítené, elveszítené azt a bizonyos érzést, ami újra és újra odahív. 2022-ben újra „indul a tánc” a kaldera körül, de addig is még sok Börzsönyös kilométer és edzés van hátra.

A Börzsöny Vulkántúráról

A túra célja, hogy a résztvevőket végig kalauzolja a miocén kori vulkán kalderáján, és egyben tisztelegjen a nagyszerű ember és geológus Breuer László, alias SUMI emléke előtt. A Börzsöny Akciócsoport szervezésében hosszú múltra visszatekintő túra, 42 kilométer hosszúságú, ezért a terepfutók is nagyon kedvelik. A nehézségét nem is a táv nagysága, hanem a leküzdendő szintemelkedés adja. Gyakorlatilag nincs benne egyenes szakasz, vagy felfelé, vagy lefelé halad az ember, összesen 2216 méter szintemelkedést leküzdve. Csak kellő felkészültséggel és elszántsággal rendelkező túrázóknak ajánlott!

Remete-barlang

Bori bianka, szerző

Útvonal: Királyrét > Taxi-nyiladék > Cseresznyefa-parkoló > Vasfazék-völgy > Nagy-Hideg-hegy > Csóványos > Magosfa > Fekete-völgy > Jancsi-hegy > Hollókő > Salgóvár > Magyar-hegy > Magyar-völgy > Bányapuszta > Hanák-rét > Nagy-Hideg-hegy > Magas-taxi-rét > Grófi út > Taxi-nyiladék > Királyrét

Rajt/Cél: Királyrét, Kastélyhotel, Turistaszálló

Szintidő: 12 óra (nagy hó esetén 13 óra)