Így túráznak a magyar nők

2022. február 17.

Így túráznak a magyar nők: elkészült a Fjällräven nagy női túrakörképe

A magyar nők közel fele rendszeresen, legalább néhány havonta túrázással tölti a szabadidejét – derül ki a Fjällräven női túrázási szokásokat vizsgáló kutatásából. A legtöbben barátaik és családtagjaik körében járják a természetet, minden tizedik hölgy viszont egyedül vág neki a vadon felfedezésének. A rövidebb, 2-3 órás, elsősorban erdőben megtett kirándulások a legnépszerűbbek, de minden harmadik nő szívesen vállalkozik egésznapos túrákra is. A természet szeretete nem korfüggő – ezt mutatja, hogy például a 18-29 és a 40-49 év közötti nők aránya közel azonos a túrázók körében, az 50 felettieket pedig átlagon felüli túrázási kedv jellemzi.

Látványosan nőtt az elmúlt években a természetjárás népszerűsége Magyarországon, de mostanáig kevés adat látott napvilágot kifejezetten a nők túrázási szokásairól. A megtett útvonaltól és távolságtól függetlenül a szabadtéri kalandok sikeréhez elengedhetetlen az egyéni adottságokhoz és elvárásokhoz igazodó felszerelés és öltözék használata, ezért a svéd outdoor márka, a Fjällräven egy friss magyarországi kutatás[1] során elkészítette az első hazai női túrakörképet. A felmérés eredményei alapján a magyar nők többsége, mintegy kétharmada legalább évente egyszer elmegy túrázni. A válaszadók közel fele ennél is gyakrabban húz túracipőt: harmaduk évente néhány alkalommal, minden tizedik hölgy pedig havi rendszerességgel indul a természet felfedezésére. A női túrázók 4 százaléka tekinthető átlagon felül elkötelezett természetjárónak, ők hetente legalább egyszer útra kelnek. A megkérdezettek több mint 40 százaléka viszont csak kifejezetten ritkán vagy egyáltalán nem kirándul.

A túrák hosszát tekintve a rövidebb, 2-3 órás időtartam a legnépszerűbb a nők körében, ilyen kirándulásokra indul a felmérésben résztvevők kétharmada. Az egésznapos túrákra indulók aránya meghaladja a 30%-ot, kétnapos természetjárásra viszont már csak minden tizedik válaszadó indul. A kétnaposnál hosszabb túrák már csak a hölgyek 4%-ára jellemző, érdekesség viszont, hogy a férfiak körében ez az arány ennek is a fele, mindössze 2%. A kutatás eredményei alapján van összefüggés a természetjárás rendszeressége és a túrák hossza között: a gyakrabban túrázó nők nagyobb arányban vállalkoznak többnapos utakra is, míg a ritkábban kiránduló hölgyek inkább a rövidebb, 2-3 óra alatt megtehető távolságokat részesítik előnyben.

A felmérésben résztvevő hölgyek nagyjából fele a családjával vagy párjával, házastársával szokott túrázni, harmaduk pedig barátok társaságában kirándul. Minden tizedik nő általában egyedül járja a természetet, vagyis számottevő azok aránya, akik nem tartanak attól, hogy hosszabb időt magányosan töltsenek el a vadonban. Ebben nem sokkal maradnak le a férfiak mögött, akiknek mintegy 13%-a szokott egyedül túrázni. Ennél alacsonyabb, mintegy 8% azok aránya, akik kollégáikkal tesznek hosszabb-rövidebb túrákat. Az egyéb módon szervezett, nem ismerősökkel, hanem például interneten szerzett túratársakkal kirándulók aránya elenyésző.

[1] A 18-65 éves lakosságra reprezentatív kutatást az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. végezte 1000 fős mintán (férfiak: n=509, nők: n=491) 2021. december 16-án. Az adatfelvétel módszere: online kérdőíves felmérés többszörösen rétegzett, véletlen mintavétellel az NRC NetPanel, Magyarország legnagyobb kutatási panelje segítségével.

A legkedveltebb túrahelyszínek közé tartoznak az erdők és a vizekhez közel eső területek, ahol a túrázó nők háromnegyede kirándul előszeretettel. Hasonlóan népszerűek a hegyek, illetve a barlangok, források és egyéb természeti látnivalók, ezeket a válaszadók kétharmada részesíti előnyben. A megkérdezettek 60%-a inkább a városokhoz közel eső vidékeket járja be szívesen, de minden második nő síkvidéken is örömmel útra kel.

A női túrázók Magyarországon minden korosztályban képviseltetik magukat: még a legfiatalabb, Z-generációs korcsoport tagjainak is több mint ötöde is szívesen időzik a természetben. Náluk is nagyobb arányban képviseltetik magukat a kirándulók között a 30-39 év közötti hölgyek, akik közül minden negyedik indul hosszabb-rövidebb túrákra. A természetjárási hajlandóság a 40-49 közöttiek körében a legalacsonyabb, akik esetén ez az arány 19%. Az 50 és 65 év közötti női korcsoport egyértelműen a legaktívabb a túrázás terén, esetükben több mint 35% indul rendszeres időközönként a természetbe. Érdekesség, hogy a túrázó nők körében a felsőfokú végzettségűek aránya 15%-kal magasabb az átlaghoz képest.

A megfelelő méretű és illeszkedésű felszerelési tárgyak, illetve ruhák segítenek abban, hogy testalkattól és életkortól függetlenül minden női túrázó magabiztosan vágjon neki a szabadtéri kalandoknak. Az egyik legfontosabb ruhadarab egy kényelmes és egyben praktikus kialakítású túranadrág, amely megfelelő mozgásszabadságot kínál. A testhez simuló Abisko Trekking Thights Pro tervezése során a Fjällräven külön fejlesztőcsapatot hozott létre, akik női tesztelőktől begyűjtött információk alapján alkották meg azt a ruhadarabot, amit mindenki szívesen hord a természetben. Az új fejlesztés a női túrázók által amúgy gyakran előnyben részesített futónadrágok kényelmét ötvözi a túranadrágok tartósságával, ennek köszönhetően akár kemény sziklára térdelve vagy ülve sem kell az anyag szakadásától tartani. Vannak, akik a klasszikus, sok zsebbel ellátott túranadrágokat részesítik előnyben, de fontos számukra a nőies vonalvezetés – az ő igényeiket figyelembe véve alkották meg a Keb Curved nadrágot, amelyet magasított derékrésszel láttak el, így ez a ruhadarab az egésznapos hátizsákos túrák során is kényelmes marad. A túranadrágok mellett az egyéni adottságoknak megfelelő hátizsák használata is elengedhetetlen a túrázás sikeréhez. Erre ügyelve, kifejezetten a női test jellemzőihez igazítva tervezték meg a Kaipak 38 W hátizsák vállpántjait és derékszíját, illetve egyéb kiegészítőit, s így a táska teherelosztása és kényelme ideális a hölgyek számára 1-2 napos túráik során.

 

A Fjällrävenről 

1960-ban Åke Nordin alapította meg a Fjällräven céget jelenlegi székhelyén, az észak-svédországi Örnsköldsvikben. Jelenleg a vállalat időtálló, sokoldalú és tartós felszerelései a világ több mint 30 országában elérhetőek. A Fjällräven kínálatában férfi és női outdoor ruházat és kiegészítők, hátizsákok, sátrak és hálózsákok egyaránt megtalálhatóak. A Fjällräven számára kiemelten fontos, hogy az embereket, az állatokat és a természetet egyaránt tiszteletben tartó, felelős vállalatként működjön, és mind több érdeklődő figyelmét felkeltse a túrázás szépségeire. A cég két népszerű outdoor kezdeményezést hívott életre, a Fjällräven Classic-ot és a Fjällräven Polar-t, mindkét túrán ezres nagyságrendben vesznek részt éves rendszerességgel.