Ökotudatosság a magyar vállalatok között

2021. június 22.

Ökotudatosság a magyar vállalatok között

Mennyire környezettudatosok a mai magyar cégek? Milyen kezdeményezések vannak Magyarországon az ökolábnyom csökkentésére? Mennyire számít az embereknek, hogyha egy cég zöldnek vallja magát?

Erre és sok más kérdésre keressük a választ a következő rövid cikkünkben.

Az ökotudatosság a magyar piacon

A mai világban egyre nagyobb jelentősége van a környezetvédelemnek és környezettudatosságnak. Egyre több embert érdekel bolygónk hosszútávú fenntarthatóságának kérdése, és azok a megoldási lehetőségek, melyekkel segíteni lehet akár egyénre lebontva is. Ezek a személyek tudatosan keresik és választják meg azokat a márkákat /cégeket melyek ökotudatosságot képviselnek, így nagy előnyt jelenthet bármely vállalatnak, ha nem csak egy zöldebb világot hirdet, hanem tesz is érte.

Láthatjuk, hogy azok a vállalatok, amelyek nyitottak ebbe az irányba, egyre nagyobb sikereket érnek el és ezzel előnyre tudnak szert tenni a versenypiacon. Nem csak a felhasználókat érdeklik a zöldebb megoldások, de a különböző államokat is. Emiatt számos pénzügyi kedvezményre és operációs előnyökre tehetnek szert azok a cégek melyek részt vesznek egy környezetbarátabb világ létrehozásában.

Ahhoz, hogy egy vállalat környezettudatos legyen, a vezetőknek szükséges átformálniuk szemléletüket. Ennek ad hivatalos keretet az úgynevezett Környezettudatos Irányítási Rendszer (KIR), amelynek megfelelőségét hazánkban az MSZ EN ISO 14001:2015 szabvány szerint tanúsítják. (isoszakerto.hu)

Annak érdekében, hogy ne éljük fel a távlati innováció erőforrásait, a fejlesztéseknek, továbbá a vállalati működésnek maradéktalanul szükséges megfelelniük a környezeti, társadalmi, ezen kívül ökonómiai fenntarthatóság elvének. Fenntarthatónak tekinthető az a bővítés, amely tekintettel van a természeti, ezen kívül a társadalmi erőforrásokra, beleértve a természeti értékeket, területeket, tájakat, a biológiai sokféleséget, továbbá a humán tőkét is.

A környezettudatos menedzsment alapelve, hogy olyan módon funkcionáljon a vállalat, hogy a természeti erőforrások, szennyezések, kibocsátások, ezen kívül a környezeti kockázatok a lehető legkisebbek legyenek. Vagyis olyan megközelítés, amelynek alapján a vezetés a környezettel összhangban, ám mégis nyereségesen működteti a vállalkozást.

A környezettudatos vásárló

Egyre nagyobb jelentősége van annak, hogy egy cég mennyire zölden működik.

A KIR elősegíti a környezeti teljesítőképesség értékelését, valamint növekedésének bizonyítását. Ezen kívül versenyelőnyt biztosít azáltal, hogy a termékeket, valamint a szolgáltatásokat próbálja a vevők növekvő elvárásaihoz igazítani.

Pozitív funkciója van a vállalati (média) image kialakításában, az úgynevezett újabb ökonómiai instrumentumoknak (adók, járulékok, engedélyek, pályázatok), melyek előnyben részesítik a „tiszta” vállalatokat, s ezáltal a vásárlók között is egyre jobban növekszik a zöld fogyasztók száma.

Nem csak a vállalkozás irányításában fontos, hogy zöld legyen, hanem a cég dolgozóit is érdekli, hogy a munka, amit végeznek, káros-e a környezetre. Ezen felül a fogyasztók is egyre tudatosabban vásárolnak, így azok a cégek melyek minimalizáljak a környezetre káros behatásaikat versenyelőnyre tesznek szert.

környezet

Környezettudatosság Magyarországon

Magyarországon is egyre nagyobb hatása van a környezettudatoságnak a vállalati világban. Különböző pályázatokra, pénzügyi kedvezményekre, támogatásokra tehetnek szert azok a cégek melyek tudnak zölden működni. Számos pályázatra lehet jelentkezni, csak úgy, mint a Fenntarthatósági Pályázati Program, melynek határideje július 15-ig tart. „A Fenntarthatósági Pályázati Program 2021. évi felhívása keretében 205 000 000 forint válik elérhetővé, lehetőséget nyújtva fenntarthatósággal foglalkozó hazai és nemzetközi rendezvényen történő megjelenés, valamint a fenntartható szemlélet előmozdítása, illetve fenntartható termékek és szolgáltatások népszerűsítése érdekében végzett digitális marketingtevékenység költségeinek magas támogatási arány mellett történő társfinanszírozására.” (több infó).

A Planet Budapest 2021 azzal a céllal jött létre, hogy bemutassa a világnak a közép-európai tudást, a kutatási projekteket, az innovatív termékeket és szolgáltatásokat. (Planet Budapest)

  1. november 29. és december 5. között rendezik meg a visegrádi országok közös fenntarthatósági rendezvényét Budapesten, a Hungexpon. A Planet Budapest 2021 keretében megvalósuló Fejlődés harmóniában a természettel – Fenntarthatósági Expón a magyar és a visegrádi országokból érkező kiállítók mutathatják be az élelmiszeripart, a vízgazdálkodást, az energiaszektort, a hulladékgazdálkodást, a közlekedést, illetve a nagyvárosokat és otthonokat modernizáló, a fenntartható fejlődési fordulatot előmozdító, legújabb fejlesztéseiket, megoldásaikat. (penzcentrum.hu)

Összeségében mondhatjuk, hogy a fenntarthatóság a jövő megalapozó szemlélete lesz, így azok a  cégek, melyek időben tudnak alkalmazkodni, és újítani, versenyelőnyre tehetnek szert, hiszen a fogyasztók is egyre inkább nyitnak a környezettudatos lehetőségekre.

Pechtol Szabolcs, alapító